To top
9 Jan

Lectii de PR de la Coco Chanel, Helena Rubinstein si Elizabeth Arden

coco-chanel-one

Elizabeth Arden, Coco Chanel si Helena Rubinstein, trei nume legendare care au facut istorie, pentru care pionieratul a fost cartea succesului, dar nu singura, ci acompaniata de de spirit vizionar, de curaj, de intuitie, dar si de putin arivism.
Am citit de-a lungul timpului multe povesti despre destinele fabuloase ale acestor femei, m-a intrigat capacitatea lui Coco Chanel, la inceputul carierei, de a urca pe scara sociala, legand prietenii cu cei mai influenti oameni ai epocii, am inteles rivalitatea dintre Arden si Rubinstein si am nutrit admiratie pentru ideile inovatoare pe care le-au avut toate trei, reusind sa creeze imperii.
Mi-au ramas in minte cateva lucruri despre fiecare, despre cum intuiau PR-ul avant la lettre, despre cum, in mod natural, descopereau cheia unei optime relationari si cum stiau sa-si promoveze produsele prin actiuni strategice pentru acele vremuri, netestate si fara teama de a calca pe un drum despre care nu stiau daca va duce undeva.
Si daca astazi ni se par anumite initiative PR-istice noi nu sunt deloc asa. Decenii in urma, acestea erau rodul unor minti stralucite, care pareau ca anticipeaza esenta marketing-ului de astazi.
Iata cateva dintre lectiile de PR ale acestor femei

coco-chanel-flickr

Coco Chanel,  inca neintrodusa pe scena pariziana, o intalneste la o receptie oferita de cunoscuta actrita Cecile Sorel la ea acasa, pe cheiul Voltaire, pe Misia Sert, o obisnuita a petrecerilor cu staif, prietena cu Picasso, Diaghilev, Jean Cocteau. Coco Chanel fusese invitata prin intermediul amantului sau de la acea vreme, Boy Capel, si nu datorita numelui ei. La plecare, Coco imbraca un mantou rosu din catifea, cu blana, facut de ea. Misia observa croiul impecabil si ii admira paltonul. Profitand de pozitia Misiei, Coco face un gest neasteptat, scotand paltonul si oferindu-i-l Misiei. Strategie sigura. Misia nu va uita niciodata momentul si ii va oferi ajutorul sau, protectia sa, si o va introduce pe Coco in lumea oamenilor importanti ai Parisului. Ba mai mult, ii va deveni lui Coco si ceea ce am putea numi un PR avant la lettre.

Tot Coco, aceasta Belle Dame sans Merci,  o va convinge pe prietena ei, cantareata de opera Martha Davelli, sa ii poarte hainele create pentru a da nastere unei noi idei de eleganta si pentru a-i promova numele in mediile influente.

De altfel, Coco imbraca actrite, amante influente, cu bani sau fara, intuind ca vanzarile vor creste.

Pentru a patrunde in mediul artistic, Coco Chanel ii ofera marelui Diaghilev bani pentru a pune in scena spectacolul Sacre du printemps. De asemenea, se ofera sa faca gratis costumele pentru baletele lui.

Oferea cu lejeritate cadouri fashion-editorilor revistelor de profil: Harper’s Vogue.

Se inconjura de aristocrati si de persoane influente, Dali si Picasso fiind unii dintre acestia.

A deschis resedintele sale, oferind receptii la care invita doar persoanele pe care le considera importante.

Era atrasa de numele mari si era gata sa plateasca oricat pentru a crea un context care sa ii construiasca imaginea. Platea excursiile si escapadele pe care le facea alaturi de Misia, il invita pe printul Kutuzov la vila si spera sa devina ducesa, dupa cei 10 ani pe care ii petrecuse in relatia cu un duce.

helena-rubinstein-flickr

Daca Coco voia sa cucereasca Parisul, Helena Rubinstein dorea ca numele sau sa fie cunoscut in marile capitale ale lumii.
Plecand din Australia, locul unde isi deschisese afacerea cu creme, urmatoarea destinatie va fi Londra, unde inchiriaza casa lordului Salisbury si isi deschide, in 1908, un salon.
Atentia ei este concentrata spre reviste, ziare, unde timp de trei decade apare in toate articolele de beauty.
Dupa casatoria cu Edward Titus, cuplul incepe strategia de se imprieteni cu cei care ar fi putut sa ii dezvolte Helenei afacerile. Pentru a se promova, tinteste categoria aristocratilor britanici, carora le ofera gratis tratamente de infrumusetare, convinsa fiind ca promovarea word of mouth este cea mai eficienta.

Pentru a fi mai credibila in mediul aristocratilor pe care dorea sa-l cucereasca, o angajeaza pe baroana excentrica Catherine “Flame” d’Erlanger, iar la Paris pe aceeasi Misia Sert. Pentru aceste servicii Misia lua bani, cadouri sau i se oferea cate o calatorie.

Ca si Coco, Helene purta numeroase bijuterii, pretindea preturi mari pentru produse si chiar in avans, si oferea tratamente cosmetice pe un an.

Helene a stiut si sa-si creeze o poveste care sa-i asigure o imagine si o reputatie. Isi inventase ca origine o familie de doctori. Sustinea ca ea insasi ar fi absolvit medicina si s-a specializat in chimie, in Viena, apoi in Australia. Tot pe minciuni si-a construit povestea si Estee Lauder.

Cu un spirit al initiativei dezvoltat, Helene  platea cash sau trimitea cadouri fashion-editorilor. Lui Marie Louise Bousquet, editoare la Harper’s, care suferea de artrita, Helene i-a oferit cadou o masina. De fiecare data motiva: “ele nu castiga mai nimic cu revistele lor”.

lecti de PR

Elizabeth Arden  a muncit insa de mica, provenind dintr-o familie saraca, cu multi frati, fapt pentru care casatoria sa cu printul rus Michael Evlanoff  o va face extrem de mandra.  O incanta apelativul Inaltimea Voastra si era coplesita cand primea trandafiri roz sau haine roz, aceasta fiind culoarea ei favorita. Desi printul parea ca are bani, surpriza lui Elizabeth a fost uriasa cand a constatat ca acesta i-a mancat banii, alaturi de iubitul sau, avand o alta orientare sexuala decat cea pe care ea o stia.

Pentru a crea relatii de prietenie cu femeile importante, Elizabeth Arden organiza un lunch saptamanal, unde acestea erau invitate. Le consulta, se sfatuia cu ele si le si angaja sa ii caute colaboratori, modele pentru colectii.

Anual, de Craciun sau de ziua onomastica, Elizabeth trimitea, pentru familia regala, lenjerie speciala, cadou. Primea intotdeauna multumiri de la Palatul Buckingham.

Angaja acelasi tip de oameni cu putere si titlu: Madame Marie Jean Hugo, ducesa de Gramont, care i-a fost doamna de companie  sau contele Fernando Sarmi, un italian care a lucrat timp de 7 ani pentru Elizabeth, la sugestia lui Carmel Snow.

Era o iubitoare a aparitiilor media. In 1946, dupa ce este Cover-ul revistei Time, vanzarile ei sporesc.

Arden a deschis calea pentru multe produse de frumusete,  inclusiv pentru produsele mini-size de calatorie . In plus, ea a fost prima care a oferit machiaje, in magazine. Tot ea a fost si cea care promova retreat-urile, spa-urile, ca locuri unde clientii vor fi rasfatati, oferindu-le tratamente de infrumusetare.

Toate trei  isi invitau, la resedintele lor, ziaristele de moda ale vremii, Carmel Snoe, Edna Woolman Chase alaturi de familiile lor. Toate trei ofereau servicii gratuite cronicarilor vremii. Toate au detinut un secret comun, si anume ca, inconjurandu-se de artisti, oameni puternici, cu nume girant, duci, femei influente, acestia vor ajunge sa vorbeasca despre ele, implicit vor deveni cunoscute, vor avea publicitate si vor castiga clientela.

Toate trei au fost genii ale marketing-ului, maestre in arta disimularii si oameni de PR excelenti.

 

surse photo: one.ro. flickr.com, blog.douglas.de

Tatiana Ernuteanu
2 Comments
  • Ana Maria Tatucu

    Mie imi place maxim de Elizabeth Arden, femeia aceasta a fost practic propriu ei demiurg, a facut yoga cand lumea considera ca acest lucru nu e tocmai “moral”, s-a recreat complet, si-a schimbat numele si a inteles ca trebuie sa fii generoasa cu tine si apoi cu ceilalti. Slava Domnului, multe femei au pus o crema pe fata sau un ruj pe buze just because of her, acum 100 de ani, intr-o era cand machiajul era vazut ca o dovada de isterie sau de frivolitate. Ideea cu produsele travel size a fost inca o data dovada ei ca inainte de a cere ceva celor care nu te cunosc, trebuie sa dai, generozitatea aduce generozitate. A avut o intuitie pe care daca noi astazi am avea-o macar in procent de 20%, am iesi complet dintr-un Moyen Age al atitudinii fata de sine si automat fata de altii…… Mes compliments pentru articol!

    January 20, 2017 at 10:45 am Reply

Leave a reply